Geen studievertraging: Onderzoeksstage bij OLAV

Veel geneeskundestudenten konden door de coronamaatregelen ineens niet meer verder met hun opleiding. Om studievertraging te voorkomen regelde het Universitair Medisch Centrum in Groningen honderden stageplekken waar studenten thuis, online aan de slag konden met een onderzoeksproject. OLAV was daar één van. Onze stagiair Marieke vertelt in deze blog over haar onderzoeksstage.

Hoi! Ik ben Marieke Tuin, 23 jaar en ik ben het afgelopen jaar begonnen aan mijn coschappen (stage in het ziekenhuis, red.) in het Wilhemina Ziekenhuis in Assen. Toen dit door de coronacrisis stilgezet werd, leek het er even op dat ik een half jaar studievertraging zou oplopen. Gelukkig kwam er toen de mogelijkheid om je stage wetenschap (ook wel scriptie genoemd), die je eigenlijk pas in het laatste jaar schrijft, naar voren te halen.

Uit 400 projecten kon ik mijn voorkeur opgeven en eigenlijk sprong het OLAV-project er voor mij direct uit. Mijn zus heeft een lichamelijke handicap en zat tot haar 18e op een speciale school, samen met kinderen met andere beperkingen. Het leek mij daarom erg interessant om mij hier in te verdiepen en te gaan lezen wat kinderen en leraren eigenlijk vinden van het speciaal en inclusief onderwijs.

Naast een klein literatuuronderzoek, heb ik met een dataset van meer dan 800 Roemeense leraren de attitudes onderzocht ten opzichte van het inclusief onderwijs. Wil dit onderwijs een kans van slagen hebben, is het namelijk erg belangrijk dat leraren zich er ook voor willen inzetten. Er waren twee groepen te vinden verschillende attitudes, de optimisten en de sceptici. Optimisten hadden een redelijk positieve attitude, waar sceptici een meer terughoudende houding aannamen. Voor het inclusief onderwijs in Roemenië hoeven we ons op basis van deze resultaten weinig zorgen te maken over de attitudes van leraren, omdat er meer optimisten dan sceptici zijn. Toch is de groep van de sceptici niet verwaarloosbaar en is het belangrijk om te onderzoeken op welke kenmerken we kunnen inzetten, opdat zij in de toekomst ook een positievere attitude aannemen.

In de korte tijd van 4 maanden, heb ik van Anne erg veel geleerd over literatuuronderzoek, data-analyse en wetenschappelijk schrijven. Nu heb ik 3 weken vakantie en dan ga ik weer beginnen aan mijn laatste coschap in het het Wilhemina Ziekenhuis, kindergeneeskunde!


Plaats een reactie